Robusthed og tankernes hus: en beretning fra virkeligheden

Robusthed, Poul Lundgaard Bak, Bogoplevelsen

Anmeldereksemplar

“Robusthed – en redskabsbog for professionelle” er skrevet til den, der arbejder udsatte børn og unge. 

“Robusthed” er skrevet i samarbejdet med komiteen for Sundhedsoplysning og som opsamling på et udviklingsarbjede i Aarhus kommune. Udviklingsarbejdet tager sit udgangspunkt i det dybtfølte ønske om at give andre mennesker resiliens, således de kan håndtere hverdagens udfordringer:

“Robusthed handler om, at når vi møder det svære, så ved vi med os selv, at vi kan håndtere det.”

Det er et omfattende projekt, der har ført til megen succes på tværs af alverdens faggrupper. Disse oplevelser formidles gennem beskrivelser fortalt af fagpersoner, der møder barnet på alverdens fora. Det er inspirerende fortællinger, der giver den professionelle læser gåpåmod til at bruge bogens værktøjer. Bogen falder i to dele: en kort teori- og begrebsafklaring og en længere del bestående af praksisfortællinger.

Udgivelsen kommer i et sæt. En fagbog, hvor teori og erfaringer beskrives samt en bog bestående af små filosofiske tekster, der underbygger det praktiske arbejde med robusthedprogrammet. Det er smart, at den udkommer i et sæt, for da bliver den viden og oplevelser, som bogen beskriver nemme at føre ud i virkeligheden. Historierne i “Tankernes hus” varierer i karakter. Nogle er gode – andre har en tendens til at blive en kende søgte. Men der er et tydeligt potentiale i de små historier. Disse kan med fordel bruges i indskolingen, hvor man kan læse en af historierne op, hvorefter en klassesamtale er oplagt. Til bogen findes også en omfattende hjemmeside, som bugner af materiale til brug i praksissammenhænge. Hvad enten du er skolelærer, sundhedsplejerske eller ungekoordinator. Det eneste, det kræver, er, at du bruger begrebsapparatet fra bogen.

Og dette er, efter min mening, bogens akilleshæl. Hele programmets teorifundament er bredt, vidensbaseret og fagligt funderet, men programmet har valgt, at skære alle fagbegreber ud. Amygdala bliver eksempelvis til Hjernens 112, og begreber som tankebobler, Hjernens spotlys og tænkehjernen bliver introduceret. Fjernbetjeninger, spotlys og tankernes hus bruges som billedsprog. Dette begrundes således:

“(…) fagsprog flytter ikke nødvendigvis noget i vores personlige liv og i den individuelle, personlige forståelse af noget. Det gør hverdagssprog og billedsprog på den anden måde.”  (s. 21)

Det giver mening til brug hos børn. Hos unge? Jeg ved ikke. Måske. Det bliver dog forsimplet at læse 200 sider blottet for fagtermer. Måske det er fordi, det flytter noget hos mig at læse og tale fagsprog.

Jeg vil med denne udgivelse mene, at det er op til den enkelte, om hvorvidt den er brugbar. Nogen vil mene, at den er helt formidabel og konkret til brug i praksis, mens andre vil tænke, at det er dejligt, at de i Aarhus og Grønland har succes med udsatte unge.

Læs “Robusthed – en redskabsbog for professionelle og forældre” og “Tankernes hus”, hvis du 

  • arbejder som AKT-vejleder 
  • har svært ved at motivere børn og unge mennesker 
  • gerne vil gøre en forskel. 

Bogen tilbyder en håndsrækning. Hvis man mangler værktøjer, er den værd at tage imod. 

Poul Lundgaard Bak (red.), “Robusthed – en redskabsbog for professionelle og forældre” og “tankernes hus”, Forlaget KLIM, 2017 , set til kr. 299,95

Share: