Anmeldereksemplar
“Læringsrejsen” giver et sprog til læringssamtalen, som elever også kan forstå.
“Læringsrejsen” er en metafor for læringsprocessen. Det er Hattie set med lufthavnsbriller og i et storylineperspektiv. Eleverne får udleveret et kuffertmærke, hvor de skriver deres navn og rejsedestinationen (læringsmålet) på. Herefter fylder barnet ting i sin kuffert (forventninger til læringsprocessen og vurdering af egen indsats). Men et fly flyver ikke sig selv, derfor bliver barnet førstepiloten og læreren andenpiloten. Sammen skal de styre flyet (læringsprocessen). I cockpittet skal der trykkes på knapper og styres på en bestemt måde (tegn på læring). Der er også mellemlandinger med brændstofopfyldning (feedback) og service (feedfoward). Og sådan fortsætter det med landing, stewardesser etc..
Det er virkelig en god tanke, hvor alt er serveret for læreren på et sølvfad. Selv rejsehistorien er skrevet. Det eneste, læreren skal, er at fylde sit eget indhold ind i planer, som allerede ligger til udfyldelse på Dafolos hjemmeside.
Det er et stort apparat, hvor en meget stram styring lægges ned over undervisningen, og nogle gange bliver det (næsten) for meget med denne rejsemetafor. Mangt en autonom lærer vil slå sig på det. Hver gang noget bliver så styrende, så kan det blive en spændetrøje. Jeg tænker dog, at det er en håndsrækning. En kærkommen hjælp. Det er svært at tale om læring, progression, feedback, feedforward etc. med børn, og her kan rejsemetaforen være en håndsrækning. Dertil kommer, at hvis man har kørt rejsetemaet i enten 0. eller 1. klasse, da kan det hele pakkes væk, men måden at tale om læring på kan stadig bruges.
Skal man tale mål med elever – og det skal man jo – så er læringsrejsen en god måde at gøre det på. Implementere det på. Skal det lykkes til fulde, da må hele lærerteamet være med på idéen. Forældrene skal også inddrages. Disse kan med fordel tage på en rejse til første forældremøde og på den måde får alle et fælles sprog. Da ville den fælles rejse og det fælles sprog gøre det lettere at tale om læring med eleverne.
Jeg tænker, at det er anbefalelsesværdigt, og det er værd at afprøve. Havde jeg indskolingen, da ville jeg forsøge mig med læringsrejsen. Eller dele heraf – alt med måde, forstås.
Læs “Læringsrejsen – Målorienteret undervisning i indskolingen” af Alice Olsen, hvis du
- underviser i indskolingen
- er læringsvejleder
- er leder
Det er et konkret og håndgribeligt værktøj, som gør det lettere at implementere læringsmål i de yngste klasser.
Alice Olsen, “Læringsrejsen – Målorienteret undervisning i indskolingen”, Dafolo, 2017, set til kr. 275