Anmeldereksemplar
Gudrun Østergaards “Kodeks” er en kompetent roman til brug i udskolingen – og så kommer den endda med et undervisningsforløb.
Jon, Khalil og Vigga er et uopslideligt trekløver, der med deres forskelligheder formår at skabe en sjældent vellykket tresomhed. Men en dag begynder de nynazistiske vinde at blæse ind over ghettoen, skolen og samfundet. Pludselig er skolen med Vigga i spidsen på den anden ende, og Jon må træffe afgørende valg. Valg, der får konsekvenser for hele trekløveret. Men hvad er rigtigt, og hvad er forkert? Og hvem afgør det?
Fortællestemmen og Jon som protagonist slår associationsgnister til både Martin fra “Martin og Victoria”, Bjørn fra “Når snerlen blomstrer” og i særdeleshed Janus fra “Den kroniske uskyld”. Og sidstnævne association er virkelig rammende for bogen, der på samme måde som i “Den kroniske uskyld” har et trekløver som rammesættende for bogens handling og fremdrift. Vigga er – modsat Rifbjergs Helle – en uskyldig udgave af femme fatale og med sin lige dele entusiasme og lidenskab for retfærdighed sprænger hun tresomheden, og intet kan gå tilbage som før. Khalil er en arabisk udgave af Tore, der med sin alt overskyggende kærlighed til Vigga lader dette få afgørende betydning for sit liv. Vi ser Tore i det. Selv Khalils farver er 1:1 med Tore. Men dette er på ingen måde bogens akilleshæl – tværtom. Det er faktisk dens styrke, gå være så lig en klassiker, men stadig være et selvstændig, potent værk.
Tiden på en gang både før, nu og om 50 år – hvilket giver den et dystopisk sci-fi feel. Når dette kombineres med det klassiske trekantsdrama og spørgsmålet om rigtigt og forkert, da har man opskriften på en vellykket roman. Østergaard fulderender værket ved at være sproglig sikker, udfordrende og kortfattet.
Det er i min optik guf til undervisningen i udskolingen med etiske dilemmaer, kærlighed, venskab, dystopi, venskaber, politik og idealer i en stor forening. Det er sådan en bog, man bliver klog af. Både på sig selv og på omverden. Og det bedste: Det er lige til at plukke med et fint undervisningsforløb med aktiviteter og mål. JA DA!
Læs “Kodeks” af Gudrun Østergaard, hvis du
- underviser i udskolingen
- savner inspiration til ny (og god) undervisninglitteratur
- vil læse en vedkommende bog.
Det her er godt – den burde gå viralt i de danske skoler.
Gudrun Østergaard, “Kodeks”, Calibat, 2017, set til kr. 100 (på forlagets hjemmeside)