Drengen der fik en hunds hjerte: en nyfortolkning af Snedronningen

Drengen der fik en hunds hjerte, Louis Jensen, Kamila Slocinska, bogoplevelsen

Louis Jensens nyeste bog er en kompleks størrelse, der primært appellerer til den voksne (lærer)læser. 

Drengen traver over en endeløs losseplads i en uendelig vinter, hvor sneen daler med tusindvis af snefnug. På lossepladsen møder drengen Mi. Englen Mi med den hvide hud, røde hår og et væld af fregner. Han bliver forelsket helt ind i sit hundehjerte. Det er nemlig sådan, at drengens hjerte er blevet stjålet af Dronning Kirsten og byttet ud med et hundehjerte, så drengen forvandler sig langsomt til en hund. Drengens tur over den endeløse losseplads er en hjertemisson, hvor han jagter sit hjerte.

Drengen der fik en hunds hjerte, Louis Jensen, Kamila Slocinska, bogoplevelsen

Drengen befinder sig på en losseplads, i et limbus, hvor han svæver mellem døden, drømmeverden og livet. Og ud af dette limbus er der kommet en sælsom fortælling, hvor sproget er mesterligt, som det er forventeligt med Jensen. Det er en knopskydning af påfund, associationer, direkte henvendelse til læseren, korte/lange sætninger, retoriske spørgsmål, og læseren skal holde tungen lige i munden for at kunne følge med i den narrative fortællestil. Det er smukt, det er komplekst, det er godt.

Kamila Slocinskas kantede, naive og ekle streg passer perfekt til Jensens sprog. Bogen er en illustreret roman, hvor illustrationerne er holdt i primært blå og sorte farver med små sprøjt af rød farve til at understrege følelser. Illustrationeren er ligeledes placeret forskelligt på siderne, hvilket gør, at bogens udtryk er konstant foranderligt. Et layoutmæssigt fortællekneb, der understreger og -støtter fortællingen, således den sproglige kompleksitet løsnes op, og der gives plads til barnelæseren.

Drengen der fik en hunds hjerte, Louis Jensen, Kamila Slocinska, bogoplevelsen

Bogen er guf for den lærerstuderende, der ønsker at lave en lærerfaglig analyse med tilhørende undervisningsforløb. Med intertekstuelle referencer til H.C. Andersens “Snedronningen” og narrative lag, der står i kø for at blive udredt og analyseret på, kan “Drengen der fik en hunds hjerte” gå over i historien som det klassiske eksempel på lærerens favorit.

Læs Louis Jensens “Drengen der fik en hunds hjerte”, hvis du

  • vil forundres over en sproglig kompleksitet i særklasse
  • er lærer i grundskolen
  • ønsker at blive udfordret og overrasket som læser

Bogen er en mastodont, et gennemarbejdet værk, en smuk læseoplevelse. Men det er en kompleks størrelse at læse; med forgreninger i historien, sproget og de narrative lag. Hvis man har en 6. klasse, som man tør udfordre på det kraftigste, er den en gevinst til undevisningen. 

Louis Jensen og Kamila Slocinska (ill.), “Drengen der fik en hunds hjerte”, Gyldendal, 2016, set til kr. 320

(Bogen er tilsendt af Gyldendal med henblik på anmeldelse)