Det hus Jack (og Melissa) byggede: en dystopisk billedbog

Det hus som Jack (og Melissa) byggede, Kim Fupz Aakeson, Lilian Brøgger, Bogoplevelsen

Anmeldereksemplar 

Kim Fupz Aakeson og Lilian Brøgger har forfattet en konglomerat af referencer.

“Det meste ligger øde. Meget er i stykker. Der er en dreng, han hedder Jack. Jack er dygtig med sine hænder. Det sagde alle de voksne dengang man stadig snakkede om den slags”. 

Sådan indledes Kim Fupz Aakesons nyeste billedbog “Det hus Jack (og Melissa) byggede”. En dystopisk lille sag, der foregår på en losseplads, hvor børn og hunde synes at være de eneste beboere. Jack får hjælp af Melissa og sammen bygger de et hus sammen. En dag begynder det at regne sådan for alvor, og da er det heldigt, at huset viser sig også at være en båd. Bogen ender således med et gnist af håb, hvor alle børn (med tilhørende dyr) vugger rundt på sidste opslag.

Det hus som Jack (og Melissa) byggede, Kim Fupz Aakeson, Lilian Brøgger, Bogoplevelsen

Bogen bygger på en britisk folkevise “This Is the House That Jack Built” fra det 18. århundrede. En folkevise der opbygges på samme måde som “Lagt ude i skolen lå et lille bjerg”. Der er referencer til Noas ark, og den er klassisk Fupz med barnet i rollen, som det eneste kompetente væsen. Sådan – kompetent indhold til målgruppen.

Bogen har et refræn (BANG! RITCH! BANG! RITCH!), som giver en smuk redundans i en sproglig kompleks billedbog, hvor tegnsætning og sætningsopbygning ikke nødvendigvis følger foreskrevne regler og retningslinjer. Det er en del af charmen i denne bog, for verden er netop opløst, og så er det ikke vigtigt med den kommatering. Det er dog bare synd, når der er deciderede fejl i en ellers smuk og gennemarbejdet billedbog. Her forundres jeg endnu en gang: De seneste mange bøger, som jeg har læst fra Fupz’ hånd, er behæftet med ærgerlige fejl. Gentagende ord, stavefejl, manglende kommatering. Og da er min første tanke, at Fupz’ bøger muligvis ikke gennemgår samme redaktionelle krav som andre bøger grundet forfatterens anseelse. Ærgerligt.

Det hus som Jack (og Melissa) byggede, Kim Fupz Aakeson, Lilian Brøgger, Bogoplevelsen

Lilian Brøggers streg er som vanen foreskriver naivistisk og endimensional. Det fungerer i bedste Brøggerstil, hvor hun i denne billedbog bruger baggrunden til at understrege stemningen i teksten. På de første sider er baggrunden neutral og hvid. Dette ændrer sig til at være lyserød i de midterste opslag, hvilket afløses af en mørkegrå, for at understrege konfliktoptrapningen, og det afsluttende tekstløst opslag er igen på vej mod en hvid baggrund. Det er en enkel men effektiv måde at understrege tekstsiden. Bogen er dyster i indhold og forløb, men billederne skaber et håb og en positivisme.

Det hus som Jack (og Melissa) byggede, Kim Fupz Aakeson, Lilian Brøgger, Bogoplevelsen

Bogen egner sig til brug i indskolingens litteraturundevisning, hvor barnets fokus skal ligge på billedsiden, der, som tidligere anført, understreger bogens stemning. Eleverne kan også gå på opdagelse efter intertekstuelle referencer, hvor Noas ark vil være det oplagte bud. Det er dog en krævende bog – både i sprog og indhold, hvorfor bogen skal bruges i 2. – 3. klasse, hvor barnet har stiftet sine første møder med litteratursamtalen.

Læs “Det hus som Jack (og Melissa) byggede, hvis du 

  • underviser i indskolingen 
  • er Kim Fupz Aakeson fan
  • mangler en bog med mange samtaleemner

Det er klassisk Fupz med et værksted som scene, behovet for sin næste for at hele og en utrolig masse at samtale med barnet om. 

Kim Fupz Aakeson og Lilian Brøgger (ill.), “Det hus Jack (og Melissa) byggede”, Gyldendal 2017, set til kr. 230



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *