Dengang Hr. Skæg startede i skole: om at forsøge for meget

Den gang hr. skæg startede i skole, Mikkel Lomborg, Bogoplelvelsen

Mikkel Lomborg i rollen som Hr. Skæg fortæller om første skoledag for elever, der er startet i skole. 

Hr. Skæg glæder sig til at starte i skole. Så meget, at han besvimer. Mange gange. Han pakker også verdens tungeste taske og medbringer verdens største madkasse. Han trøster en pige, deler sin madkasse med hele sin klasse, stopper med at besvime, er den eneste som taler med læreren og bliver glad for at gå i skole. Alt sammen på første skoledag.

Hr. Skæg/Mikkel Lomborg har sin sædvanlige fabulerende stil, der fortæller om alverdens urealistiske episoder. Hele oplevelsen af at begynde i skole bliver pakket ind i Hr. Skægs lange, lange udenomfortællinger, som gør, at selve første skoledag drukner i skæg. På flere planer. Hr. Skæg er fantastisk på Ramasjangs sendeflade med ironi, skøre påfund og dejlige melodier, men når fortællingen adapteres og laves til en billedbog, forsvinder umiddelbarheden, sjælen og følelserne.

Det er en meget teksttung billedbog, hvor sproget er klodset og gentagelserne er enorme. Sætningerne er lange, netop fordi fyldord får lov at dominere. Et ord som “imens” bliver brugt et hav af gange og er medvirkende til at sproget fremstår stift:

“Hr. Skæg mistede øjeblikkelig al lyst til morgenmad, og i stedet for at spise sad han og kiggede på en knast i bordpladen, imens han igen mærkede de bange tanker, der begyndte at rumstere i hans hoved.” (s.7)

Den gang hr. skæg startede i skole, Mikkel Lomborg, Bogoplelvelsen

Bogen størrelse er A4, hvilket betyder, at illustrationerne er store. De skal således kunne bære at blive blæst op i dette format. Desværre er dette ikke tilfældet for Gabriel Diaz’ illustrationer. Lyskilden i illustrationerne kommer bagfra, og illustrationerne fremstår alle i delvis skygge. De fremstår som følge heraf gnidrede og grumsede.

Den gang hr. skæg startede i skole, Mikkel Lomborg, Bogoplelvelsen

Fortællingerne er så lange, groteske og spækket med overflødigheder, der gør, at barnet selv skal have oplevet første skoledag. Ellers er barnet hverken sprogligt eller kognitivt klar til at modtage fortællingen om Hr. Skægs første skoledag. Og første skoledag for barnelæseren bliver omend endnu mere skræmmende.

Læs “Den gang Hr. Skæg startede i skole”, hvis du har et barn

  • som er vild med Hr. Skæg 
  • der er startet i skole 
  • med stor tålmod, når det gælder teksttunge bøger 

Konklusionen må være, at Hr. Skæg fungerer bedst på tv’et. 

Mikkel Lomborg og Gabriel Diaz (ill.), “Den gang Hr. Skæg startede i skole”, Carlsen og DR, 2016, set til kr. 129