Om at sætte mål, nedbryde mål og klasselede

Den gode Lene Skovbo Heckmann

Enkelt, forklarende og idéskabende læringsværktøj. Et sikkert og håndgribeligt værktøj til den daglig undervisning. En perfekt måde at blive en bedre underviser på.

Efterhånden er målsætningen en naturlig del af hverdagen. Men det er til stadighed udfordrende. For hvad er det der menes med mål, hvad er forskellen på aktivitetsmål og læringsmål? Hvad er det nu kriterier for læring er? Er det det samme som tegn for læring? Hvordan synliggør jeg målene for eleverne, og ikke mindst hvordan evaluerer jeg målene bedst muligt? Spørgsmålene står i kø. Og ofte synes det en kende uhåndgribeligt.

Når jeg sætter mål og skal formidle mål til kolleger såvel som elever, så bruger jeg altid Lene Skovbo Heckmanns serie “De(n) gode”. Det skåret helt ind til benet med konkrete eksempler, figurer og med en hjemmeside med færdige modeller.

Fælles hjemmeside for de tre bøger

Der er ingen floskler, varm luft og udenomssnak. Det er blot gode idéer, nemme aktiviteter og fantastiske forslag. Til både opstartsfasen, den mellemliggende fase og afslutningen af undervisningslektionen.

Bøgerne har efterhånden nogle år på bagen, men dette skal bestemt ikke være deres hæmsko. Tværtom.

Læs bøgerne, hvis du

  • gerne vil blive bedre til at målsætte
  • mangler inspiration til bedre klasseledelse
  • ønsker at evaluere mere målrettet
  • vil optimere de døde perioder i undervisningen

Læs dem for dig selv. Find dem frem med jævne mellemrum. Og del dem med din kollega

Lene Skovbo Heckmann, “Den gode time”, “Den gode vurderingspraksis” og “De gode læringsmål”, Dafolo 2013-2015, set til kr. 300 stykvis.



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *